O firmie
Poznaj historię, misję oraz wizję firmy PROSTER
Historia w pigułce
Historia firmy PROSTER zaczęła się w 1985 roku, dzięki odwadze i determinacji jej twórcy Wiesława Pukala. Jak wspomina Franciszek Małek – pracujący w firmie do dziś – Wiesław Pukal był człowiekiem pełnym pomysłów, szybko podejmującym decyzje. Gdy pracował w Browarze Okocim, zaproponował, że zajmie się niewłaściwą temperaturą na pasteryzatorze podczas, gdy odpowiednie służby nie mogły sobie z tym poradzić. Wiesław sobie poradził. Takie sytuacje się powtarzały i to prawdopodobnie one pozwoliły założycielowi firmy PROSTER przejść na własny „garnuszek”.
Prezes Wiesław Pukal zaczął działalność gospodarczą w czasach, kiedy nie było to ani popularne, ani dobrze widziane. Historyczny dokument „Zezwolenia na wykonywanie rzemiosła” został wydany 13 sierpnia 1985 roku. Działalność miała dotyczyć instalacji elektrycznych i elektromechaniki na terenie województwa tarnowskiego. Nazwa firmy PROSTER jest złożona z dwóch członów – „PRO” od słowa „proste” oraz „STER” od „sterowanie” i oddaje istotę jej działalności. Firma liczyła początkowo kilku pracowników, którzy razem z szefem wykonywali prace na terenie obecnego województwa małopolskiego i podkarpackiego. Do dyspozycji, pracownicy mieli tylko malucha i wyremontowanego żuka, ale ludzie pracowali solidnie i z zapałem.
Okres transformacji gospodarczej
Rozwój firmy przypadał na okres transformacji gospodarczej, podczas której wiele firm na rynku uległo likwidacji lub po prostu upadło. Prowadzenie działalności wiązało się z różnego rodzaju ryzykiem, na przykład nie brakowało nieuczciwych i niewypłacalnych kontrahentów. Nie zniechęcało to właściciela do walki o istnienie na rynku. Z powodu niekorzystnej sytuacji gospodarczej na rynku krajowych wiele firm opóźniało się w płatnościach za usługi czy towary.
Czas płynął, a okres transformacji przyniósł korzystne zmiany dla prywatnych zakładów. Z usług EiAP PROSTER korzystał przede wszystkim Browar Okocim, ale także browary w Grybowie, Jędrzejowie i Krakowie. W 1996 roku firma działała także w województwie mazowieckim i liczyła 13 pracowników. Wyraźny skok zatrudnienia do 71 osób miał miejsce w 1997 roku, gdy jako jedna z pierwszych firm w Polsce, PROSTER rozpoczął outsourcing utrzymania ruchu w Browarze Okocim. Z czasem firma rozszerzyła działalność na browar w Żywcu. Zasadniczym filarem działalności firmy były usługi instalacji, naprawy i konserwacji urządzeń elektrycznych, aparatury rozdzielczej i sterowniczej, utrzymanie ruchu i remonty linii technologicznych. Dzięki tego rodzaju działalności nastąpił dynamiczny wzrost firmy na skalę ogólnopolską.
Działalność zagraniczna
Szczególnie ważny okazał się rok 2003, kiedy to firma PROSTER zrealizowała pierwsze kontrakty zagraniczne – w Finlandii, na Kubie i w Azji (poniżej zdjęcia z Kuby).
Skutkowało to zwiększeniem ilości pracowników technicznych, jak i biurowych. 3 stycznia 2009 roku powstało nowe biuro przy ul. Głowackiego 67 w Brzesku.
Następne lata to rozszerzanie realizacji zagranicznych – w 2008 roku odbył się pierwszy kontrakt w Afryce (Tunezja). Zatrudnienie w tym czasie wzrosło do 129 osób. Kolejno zrealizowano kontrakt w Nowej Zelandii w 2011 roku, a zatrudnienie ponownie wzrosło do 142 osób. 2013 rok to kontrakt w Brazylii i w Chinach, a rok później w Japonii. Następnie w 2017 roku pierwszy kontrakt w Ameryce Północnej (Meksyk).
Należy zaznaczyć, że ekspansja zagraniczna firmy nie nastąpiła ot tak. Właściciel blisko 10 lat starał się o to, aby firmy niemieckie zaufały jego pracy i powierzyły swoje projekty firmie z Polski. Nie był to łatwy ani szybki proces, ale zaowocował nie tylko dużą ilością projektów, ale również zaszczytnym mianem preferowanego dostawcy usług dla naszych Klientów.
Obecny rozwój
Kolejne lata to kontynuowanie działalności w projektach zagranicznych na całym świecie – głównie były to realizacje montażu linii technologicznych i instalacji elektrycznych. W 2017 roku nastąpiło również przeobrażenie Działu Automatyki w Dział Automatyki i Robotyki oraz utworzenie działu mechaniki, uzupełniającego portfolio firmy. W tym samym roku nastąpiła sukcesja i Prezesem firmy został Jacek Pukal. Rok później powstał Dział Badawczo-Rozwojowy, który miał za zadanie pomóc stworzyć produkty standardowe, które będziemy mogli zaoferować w lepszej cenie i naszej wysokiej jakości.
2022 rok to powstanie nowego biurowca oraz hali produkcyjno – magazynowej. Tworzone są tutaj nowe projekty dla klientów PROSTER.
W roku 2023 uruchomiony został dział Kontrolingu, który pozwala szybko reagować na zmieniające się potrzeby rynku i analizować dane w jeszcze bardziej doskonały sposób. Ten rok to również początek bardziej intensywnej obecności w Europie, ponieważ w tym czasie otworzony został oddział firmy w Austrii.
Od tego samego roku możemy się pochwalić certyfikacją ISO 9001 przyznawaną przez światowy podmiot TUV. Certyfikacja dotyczy systemu zarządzania jakością w zakresie „Projektowanie, produkcja, montaż i serwis urządzeń elektrotechniki, automatyki, robotyki i mechaniki przemysłowej.”
Dynamicznie zmieniający się rynek pozwala nam zachować odpowiednie tempo wzrostu i działania, dlatego nasze plany na najbliższe lata przewidują między innymi rozwój i zwiększenie działu mechaniki oraz realizację większych projektów linii zrobotyzowanych przy ścisłej współpracy z partnerami.
-
Założenie firmy Elektrotechnika i Automatyka Przemysłowa PROSTER Wiesław Pukal. Zatrudnienie: 1 osoba
-
Prace w rejonie województwa małopolskiego i podkarpackiego Zatrudnienie: 5 osób
-
Zrealizowanie projektów w województwie mazowieckim
Zatrudnienie: 13 osób -
Rozpoczęcie outsourcingu utrzymania ruchu przez Firmę PROSTER w Browarze Okocim (jako pierwsza firma w Polsce)
Zatrudnienie: 71 osób -
Zrealizowanie przez Firmę PROSTER Sp. z o.o. pierwszych kontraktów zagranicznych – na Kubie, w Finlandii oraz w Azji
Zatrudnienie: 100 osób -
Otwarcie nowej siedziby Firmy PROSTER Sp. z o.o. w Brzesku. Zrealizowanie pierwszego kontraktu w Afryce (Tunezja)
Zatrudnienie: 129 osób -
Ukończenie przez Firmę PROSTER pierwszego kontraktu w rejonie Oceanii (Nowa Zelandia)
Zatrudnienie: 142 osoby -
Realizacja pierwszego kontraktu na terenie Ameryki Południowej (Brazylia) oraz Chin. Otwarcie oddziału firmy „PROSTER Brasil” w Brazylii
Zatrudnienie: 146 osób -
Jubileusz 30-lecia firmy
Zatrudnienie: 162 osoby -
Pierwszy kontrakt Firmy PROSTER na terenie Ameryki Północnej (Meksyk). Zatrudnienie: 175 osób
Przeobrażenie działu Automatyki
w Dział Automatyki i RobotykiPrezesem Firmy PROSTER został Jacek Pukal
-
Powstanie działu Badawczo-Rozwojowego
-
Jubileusz 35-lecie firmy
-
Powstanie nowej siedziby oraz hali produkcyjno-magazynowej dla naszych projektów
-
Uruchomienie Działu Kontrolingu, otworzenie oddziału PROSTER w Austrii, Certyfikacja systemu zarządzania jakością ISO:9001
Misją naszej firmy jest dostarczanie ludziom technologii, aby pomóc im zmieniać świat.
Wizja naszej firmy to bycie liderem rynku elektrotechniki, automatyki i robotyki oraz mechaniki przemysłowej dzięki świadczeniu usług i dostarczaniu produktów najwyższej jakości przez kompetentnych i zaangażowanych pracowników.
Jesteśmy członkami wielu organizacji
Łączą nas z nimi relacje biznesowe i partnerskie
FAIRP
Aktywnie uczestniczymy w działalności Forum Automatyki i Robotyki Polskiej jako jej członek. Dzięki temu mamy dostęp do szerokiej sieci kontaktów, ekspertów i zasobów w branży automatyki i robotyki. Członkostwo umożliwia nam uczestnictwo w konferencjach, szkoleniach, warsztatach i innych wydarzeniach organizowanych przez forum, co stanowi dla nas cenną okazję do poszerzania wiedzy i wymiany doświadczeń.
Nasze członkostwo jest wyraźnym sygnałem dla naszych partnerów biznesowych, klientów i instytucji publicznych, że angażujemy się w rozwój nowoczesnych metod produkcyjnych, wdrażanie procesów automatyzacji i robotyzacji oraz promowanie innowacji w branży automatyki i robotyki. Jest to także potwierdzenie, że działamy zgodnie z najlepszymi praktykami oraz stanowimy część dynamicznego i rozwijającego się środowiska biznesowego w Polsce.
Fundacja Firmy Rodzinne
Fundacja Firmy Rodzinne (FFR) powstała w 2011 roku. Fundacja stawia sobie za cel, aby poprzez integrację, wspieranie oraz promowanie działań, zadbać o wspólny interes rodzin biznesowych i ich otoczenie. Dzięki działaniom Fundacji zyskuje się możliwość skorzystania z pomocy, wiedzy oraz doświadczeń innych firm rodzinnych podczas spotkań mentoringowych w firmach prowadzonych rodzinnie.
Polsko-Niemiecka Izba Przemysłowo-Handlowa – AHK
Polsko-Niemiecka Izba Przemysłowo-Handlowa (AHK Polska) z siedzibą w Warszawie, jest największą bilateralną izbą w Polsce. Reprezentuje interesy 1000 firm członkowskich i od ponad 25 lat wspiera polsko-niemieckie stosunki gospodarcze.
50-osobowy zespół izby oferuje firmom z Niemiec i Polski profesjonalne usługi doradcze oraz wspomaga wymianę informacji i doświadczeń, jak i rozwój stosunków między instytucjami i przedsiębiorstwami po obu stronach Odry.