Etykietowanie przemysłowe
W swojej ofercie posiadamy zrobotyzowane stanowisko z robotem etykietującym. Jego przewagą nad klasycznymi etykieciarkami przemysłowymi jest większa elastyczność w naklejaniu etykiet na opakowaniu lub palecie. Nadaje się idealnie w procesach, w których opakowania zbiorcze znajdują się już na paletach i potrzebujemy nadać im jeszcze etykiety oraz wtedy, gdy potrzebujemy nadać etykiety na kilku płaszczyznach palety lub opakowania.
Cele etykietowania przemysłowego
Etykietowanie przemysłowe to proces oznaczania produktów, opakowań, palet lub sprzętu w środowisku przemysłowym. Obejmuje ono umieszczanie etykiet zawierających istotne informacje na różnych elementach w procesie produkcyjnym lub logistycznym. Główne cele etykietowania przemysłowego to:
- Identyfikacja produktów
- Śledzenie przepływu towarów
- Zapewnienie bezpieczeństwa i ograniczenie błędów
- Spełnienie wymogów prawnych
- Usprawnienie procesów logistycznych
Co jest istotne w etykietowaniu przemysłowym?
Etykietowanie przemysłowe musi spełniać kilka warunków, aby było możliwe proste i sprawne odczytanie z etykiety informacji o danym produkcie.
Niezagięte etykiety powinny być naklejone w miejscu dostępnym dla ludzkiego wzroku lub skanera kodów. Etykiety nie bez przyczyny są czarno-białe – zapewnia to wysoki kontrast i lepszą czytelność, zarówno dla człowieka, jak i urządzenia skanującego. Materiał wykonania etykiet powinien być trwały, odporny na uszkodzenia mechaniczne i ścieranie oraz wytrzymały na warunki środowiskowe, jak wilgoć czy temperatura.
Etykietowanie w przedsiębiorstwie powinno być ustandaryzowane, aby każdy kto ma do czynienia z produktem, mógł odczytać istotne dla niego informacje. Etykieciarki przemysłowe powinny mieć możliwość łatwej aktualizacji informacji oraz adaptacji do różnych rodzajów produktów i opakowań. Istotne jest również zawieranie na etykiecie tylko niezbędnych informacji, a więc unikanie przeładowania mniej istotnymi danymi.
Etykietowanie jest procesem monotonnym, a wręcz żmudnym dla człowieka. Warto więc rozważyć automatyzację tego procesu, poprzez wdrożenie etykieciarek przemysłowych lub robotów do etykietowania. Szczególnie zachęcamy do drugiego rozwiązania, które daje większą elastyczność w naklejaniu etykiet w różnorodnych miejscach opakowania lub palety. To produkt nadający się idealnie w procesach, w których opakowania zbiorcze znajdują się już na paletach i potrzebujemy nadać im jeszcze etykiety. Kolejnym przypadkiem jest, gdy potrzebujemy nadać etykiety na kilku płaszczyznach palety lub opakowania. Jeden robot może obsłużyć również wiele punktów nadawania etykiet wokół siebie.
Jakie informacje są umieszczane na etykietach w przemyśle?
Informacje zawierane na etykietach służą szybkiej identyfikacji wielu cech produktu, potrzebnych na różnych etapach wytwarzania i logistyki. Etykiety produktowe służą natomiast klientom w identyfikacji składu czy terminu przydatności produktu. Najczęściej na etykietach logistycznych umieszcza się informacje, takie jak wewnętrzny kod produktu, typ produktu, numer partii, waga lub objętość produktu, kod lokalizacji w magazynie, liczba sztuk w opakowaniu zbiorczym, numer hali lub linii produkcyjnej, kolejność w harmonogramie transportu, czy symbole oznaczające sposób transportu.
Ustandaryzowana etykieta logistyczna GS1 posiada informacje o transportowanym towarze w zrozumiały na całym świecie sposób. Jej najważniejszym elementem jest Seryjny Numer Jednostki Logistycznej SSCC (ang. Serial Shipping Container Code). To kod nadawany każdej jednostce transportowej lub magazynowej, dzięki czemu istnieje możliwość śledzenia towaru od producenta do klienta końcowego.
Jak podaje firma GS1, etykieta logistyczna przynosi korzyści pod różnymi postaciami dla producentów, operatorów logistycznych oraz sieci handlowych.
Dla producentów daje identyfikację towaru, możliwość śledzenia produktu od fabryki do odbiorcy (traceability), sprawne przyjęcie, przechowywanie i wydanie produktów z magazynu, lepsze dane informatyczne, łatwiejszą inwentaryzację, łatwe dostosowanie do wymogów zewnętrznych.
Dla operatorów logistycznych niesie korzyści w postaci skrócenia czasu przyjęcia towaru, redukcji błędów ręcznie wprowadzanych danych, ułatwienia procesu integracji z firmami posiadającymi standardowe etykiety.
Dla sieci handlowych z kolei, wartością dodaną jest szybka identyfikacja towarów, skrócenie czasu dostawy, automatyczny odczyt wielu istotnych informacji o produkcie, eliminację błędów, możliwość śledzenia pochodzenia produktów.